Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Desatero pro rodiče pubertálních dětí.

Panika! Dítě nám přišlo do puberty. Ano, to potká každého rodiče. Dnes mám obě děti již dospělé, ale na toto období mám vzpomínky v živé paměti. 

Myslím si, že jsem jejich pubertu přežila jen díky desateru, které jsem si onehdá vystřihla z nějakého časopisu. Abych dala naději všem rodičům dětí v pubertě, o desatero se s vámi podělím.

 

1. Pijte střídmě, leč průběžně. Abstinenti nepřežijí.

Tak bodu č. 1 se opravdu držte a nepodceňujte ho. Puberta se sice alkoholem neurychlí ani nezmírní její příznaky, ale vám je tak trochu všechno jedno a jste nad věcí.

2. Mějte své děti přese všechno rádi.

Tenhle bod jsem si četla i vícekrát za sebou. Je někdy těžké na našem puberťákovi najít něco, proč byste ho měli rádi, ale jde to. Jednou za měsíc ho rádi mít můžete.

3. Mluví-li s vámi, naslouchejte jim. Nemluví-li s vámi, nedotírejte.

Mám 2 děti a vyzkoušela jsem si obě varianty. Dcera se mnou mluvila, ale mluvila dosti, takže jsem nějak už neměla prostor pro naslouchání. Syn nemluvil vůbec a bylo velmi těžké nedotírat, když jsem po něm chtěla, aby šel do školy.

4. Chvalte je, neříkejte, že není zač, něco se vždycky najde. Hledejte.

Ano, našlo se něco, ale bylo to velmi velmi těžké. Takže jsem pak chválila za to, že se hezky najedli, občas si vyčistili zuby a vzpomněli si na maminku o Vánocích. Jenže ty moje pochvaly vyzněly tak trochu ironicky. Takže zase špatně.

5. Odpusťte si řeči o tom, jací jste byli, když vám bylo čtrnáct. Pokud jste byli lepší, co je komu do toho. Byli –li jste stejní, tak vidíte.

Tak tento bod jsem plnila na 100%, neměla jsem potřebu svým dětem předhazovat, jak jsem byla dobrá. A stejně jsem byla lepší... Ale komu je co do toho.

6. Buďte s nimi, když o to stojí. Stojí-li o to, nestojíte si zas tak špatně.

Ano, přišly chvíle, kdy stály obě moje děti o to, být se mnou: společný oběd v drahé restauraci, rozdávání kapesného, výlety s programem jejich snů. Ale i tyhle chvíle byly pro mě krásné a dávaly mi naději do budoucna.

7. Dopřejte jim soukromí.

Myslím, že i rodič je rád, když si pubertální dítě zaleze do pokoje a on má trochu klidu si srovnat v hlavě myšlenku, zda „zabít“ dítě nebo sebe.

8. Tu a tam se poohlédněte, kde je máte. Co když po pátém pivu nemohou trefit domů.

Tak musím přiznat, že s tímhle jsem problém neměla. Dcera ani syn nepřicházeli domů opilí. Pokud někdy byli, nepoznala jsem to. Asi uměli dobře zahrát střízlivého. A nebo já jsem nebyla v té chvíli střízlivá?

9. Věřte, že každá trampota má svou mez a i puberta vašich miláčků jednou skončí.

Tak tady bych všechny rodiče ujistila, že to tak opravdu je. Máte naději, máte šanci žít dál!!! Nezdávejte to! Neodkládejte své miláčky do baby boxů ani do dětských domovů. Opravdu to jednou skončí.

10. Nezabíjejte je.

Ne, opravdu to nedělejte. Je to fyzicky i psychicky náročné, pak to pobíhání po soudech, vysedávání ve vězení a následný probační dohled. Nestojí to za to.

Doufám, že pokud jste dočetli do konce, pochopili jste, že všechny moje komentáře byly psány pro vaše pobavení. Obě moje děti ve zdraví svoji pubertu a moji výchovu přežily. Jen se teď dostaly do rané dospělosti a já začala hledat v časopisech Desatero pro rodiče dospělých dětí. Rodičovství je náročné…

 

 

 

Autor: Michaela Sazamová | pondělí 3.10.2016 15:21 | karma článku: 27,85 | přečteno: 2815x
  • Další články autora

Michaela Sazamová

Tma přede mnou, tma za mnou 4. díl – pobyt

Pobyt ve tmě, terapie tmou. Odvážná osoba se nechá na týden (nebo déle) ubytovat v místnosti bez světla, zvuku, rodiny. Co to s ní udělá? Co to přinese? Vydrží to? Nezblázní se? Posune se ve svém životě nebo se jen dobře vyspí????

10.2.2023 v 16:28 | Karma: 14,42 | Přečteno: 456x | Diskuse| Ona

Michaela Sazamová

Tma přede mnou, tma za mnou 3. díl – příprava

Pobyt ve tmě, terapie tmou. Odvážná osoba se nechá na týden (nebo déle) ubytovat v místnosti bez světla, zvuku, rodiny. Co to s ní udělá? Co to přinese? Vydrží to? Nezblázní se? Posune se ve svém životě nebo se jen dobře vyspí????

19.1.2023 v 15:21 | Karma: 9,11 | Přečteno: 300x | Diskuse| Ona

Michaela Sazamová

Tma přede mnou, tma za mnou 2. díl – informace

Pobyt ve tmě, terapie tmou. Odvážná osoba se nechá na týden (nebo déle) ubytovat v místnosti bez světla, zvuku, rodiny. Co to s ní udělá? Co to přinese? Vydrží to? Nezblázní se? Posune se ve svém životě nebo se jen dobře vyspí???

12.1.2023 v 6:50 | Karma: 7,41 | Přečteno: 188x | Diskuse

Michaela Sazamová

Tma přede mnou, tma za mnou 1. díl - myšlenka

Pobyt ve tmě, terapie tmou. Odvážná osoba se nechá na týden (nebo déle) ubytovat v místnosti bez světla, zvuku, rodiny. Co to s ní udělá? Co to přinese? Vydrží to? Nezblázní se? Posune se ve svém životě nebo se jen dobře vyspí???

11.1.2023 v 15:28 | Karma: 8,69 | Přečteno: 240x | Diskuse| Ona

Michaela Sazamová

Tak pojďte paní Kovandová….

Jsem zdravý člověk. K lékaři chodím pravidelně, ale pouze na preventivní prohlídky. Návštěvy lékařů nesnáším a opravdu je neobtěžuji s blbinami. Ovšem dnešní zážitek z ORL už asi nic nepřekoná.

11.3.2021 v 18:15 | Karma: 31,09 | Přečteno: 1473x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Trojský koník v Evropě. San Marino se stalo základnou ruských špionů

29. dubna 2024

Premium Jeden z nejmenších států v Evropě vzbuzuje čím dál větší pozornost západních tajných služeb....

Jaká práce lidem zbyla? Spolupráci s OpenAI vedou z médií i Financial Times

29. dubna 2024  19:39

Financial Times (FT) se stal prvním významným britským zpravodajským médiem, které uzavřelo...

Špehovali, zpřístupňovali trezory. Jak se ruští „krtci“ ve Vrběticích činili

29. dubna 2024  19:34

Série výbuchů a incidentů v Evropě, včetně explozí v muničním areálu ve Vrběticích z roku 2014,...

Rušení GPS se vyostřilo. Dvě letadla z Finska do Estonska nedoletěla

29. dubna 2024  14:24,  aktualizováno  19:15

Pobaltské země varovaly, že rušení signálu GPS, ze kterého je obviňováno Rusko, by mohlo způsobit...

  • Počet článků 32
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1497x
Do svého zatím posledního života jsem se narodila jako žena Vodnář. Miluji psychologii, která mi pomáhá pochopit chování lidí. Ráda pozoruji život a rozdílnost ženského a mužského světa.

Seznam rubrik